إِذْ رَأَى نَارًا

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

إِذْ رَأَى نَارًا

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

سوره قدر

يكشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۶ ق.ظ

 

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾سوره قدر

در شب قدر فرشتگان و روح به اذن پروردگارشان برای هر کاری فرود می آیند .

تفسیر :

1- دو گروه در شب قدر فرود می آیند : ملائکه و روح

2- روح ، منبعی است که روح های مختلف از آن ساتع می شود و به استناد آیات دیگر : وقتی خدا می خواهد پیغامی به بندگان برگزیده اش بفرستد ، روحی به بدن آنان وارد می کند و آن بنده ، از طریق روح وارد شده هدایت شده یا به نشاط می رسد . روح مانند ملائک ، موجود یا وجودی  است اما توانزایش (تولید و ارسال روح ها) دارد . هر انسان یک روح دارد که هنگام مرگ یا خواب از بدنش خارج می شود اما روح در آیه 4 سوره قدر ، منبعی است که روح های مختلف با محتواها و ماهیت های مختلف از آن ساتع می شود ، شاید این روح های ساتع شده از جنس روحی باشد که هر انسانی دارد اما این روح ها جهت دار هستند که پیغام خدا را ارسال می کنند و بنده خدا را به سوی مقصدی خاص هدایت می کنند . شاید رقص در عرفان ، نتیجه ورود یکی از همین روح ها به بدن یک انسان صاحب روح باشد و چون این انسان دارای روحی مضاعف شده و جسم محدودش ، گنجایش ورود یک روح جدید را ندارد پس فرد آرام و قرار خود را از دست داده و حرکاتی از خود نشان می دهد که به رقص در عرفان شهرت یافته است .

3- کلمه اذن در آیه فوق اشاره به این دارد که : الف- این ملائکه و روح مشتاق نزول به زمین بوده اند و  فقط منتظر اذن خدا بوده اند تا این نزول رخ دهد . ب - این ملائکه و روح از جانب خدا اختیاراتی  (اذن هایی) گرفته اند تا علاوه بر اجرای اوامر خدا ، بتوانند در امور بندگان به قدر لزوم ، ایفای نقش کنند یعنی این ملائک و روح ، خودشان اختیاراتی گرفته یا داشته و می توانند از آن اختیارات به نفع یا ضرر کسی وارد عمل شوند . ج - این ملائکه و روح هیچ اختیاری نداشته بلکه فقط این اذن خداست  که باعث می شود آنها به زمین نزول کنند .

4- استفاده از « الف و لام » در ابتدای کلمات ملائکه و روح ، اشاره به این دارد که این ملائکه و روح ، شناخته شده بوده یا ویژه همین نزول شب قدر بوده و این اشاره به عظمت شب قدر دارد .

5- استفاده از کلمه رب (مربی) در این آیه اشاره به ارتباط نزدیک آن ملائک و روح با خدا دارد و اشاره به جایگاه و شان والای آن ملائک و آن روح دارد و می فهماند که آن شب چقدر مهم بوده که چنین موجودات رفیع شانی به زمین نزول کرده اند .

6- « مِّن کُلِّ أَمْرٍ » اشاره به این دارد که : الف - برای رخ دادن هرامری در عالم کائنات یا حداقل  زمین ، فرشته یا فرشتگانی و نیز روح ، مسئولیت دارند یعنی هر امری در زمین رخ می دهد ،  فرشته ای مسبب آن بوده هر جند که آن فرشته سبب بعید (دور) بوده و گاهاً عوامل زمینی و  طبیعی ، سبب قریب (نزدیک) بوده است . ب - هیچ امر خیر و شری نیست که خدا و فرشتگان  و یا روح در آن نقش نداشته باشند هر چند که اراده انسانها و عوامل و قوانین زمینی به عنوان  عوامل قریب (نزدیک) ایفای نقش کرده و تنها عواملی که ما می بینیم همین عوامل قریب هستند .

 ج - بدانیم که برای پیشبرد هر امری می توانیم از اراده خدا و فرشتگان به ویژه آن ملائک و روحِ  نزول یافته در شب قدر ، مدد بگیریم و بدانیم که برای رفع هر شری نیز میتوانیم به آنها رجوع کنیم .

 د - هر امری از این شب قدر تا شب قدر بعدی توسط این ملائک و روح رقم زده می شود هرچند که اختیار آدمی می تواند تغییراتی در سرنوشتش به وجود آورد اما چون معمولاً تغییرات نیاز به زمان دارد ، مقدرات یک سال (از این شب قدر تا آن شب قدر) بدون تغییر می ماند .

 

 

 

 

  • .ر. حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی