إِذْ رَأَى نَارًا

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

إِذْ رَأَى نَارًا

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

خلاقیت در قرآن

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۶ ب.ظ

خلاقیت در سوره یس :

بررسی راههای افزایش خلاقیت و موانع خلاقیت :

-         پیروی کورکورانه از ارزشها و آداب و رسوم نسلهای قبل ، بدون اینکه آن ارزشها حقیقت بیرونی داشته باشند یا اینکه از حقیقت آنها اطلاع داشته باشیم ، یکی از موانع است ، همانگونه که فرموده : لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ ﴿۶

-         مشاهده : برای اینکه بتوانیم خلاق باشیم باید بهتر از قبل مشاهده کنیم ، کسانی نمی توانند ببینند که ایمان نمی آورند (ایمان = کمال اندیشیدن) ؛ همانگونه که فرموده : لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَکْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ ﴿۷﴾ إِنَّا جَعَلْنَا فِی أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلًا فَهِیَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ ﴿۸﴾ وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ ﴿۹﴾ وَسَوَاء عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ ﴿۱۰

-         چه کسانی می توانند بهتر ببینند و بهتر است که سرمایه و وقتمان را صرف چه گروههایی بکنیم ؟ پاسخ : إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکْرَ وَخَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ کَرِیمٍ ﴿۱۱ کسانی که تابعان ذکر هستند و خشیتشان از خدای رحمان به سبب دانسته های غیبی اشان است .

-         توجه به الگوها و مدلها و افراد موفق : باید زندگینامه و روش زندگی افراد موفق و خلاق را بخوانیم تا مطمئن شویم که شدنی است ؛ همانگونه که فرموده : وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ ﴿۱۳

-         مقاومت مردم در برابر ابداعات و تغییرات : إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوا إِنَّا إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ ﴿۱۴ قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمن مِن شَیْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ تَکْذِبُونَ ﴿۱۵

-         توجه به رمز یس : ی - س

-         تلاش رهبران برای اصلاح طرز فکر مردم ؛ و مقاومت مردم در برابر تغییر : قَالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿۱۸ قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ﴿۱۹

-         ناتوانی در خلاقیت ، نتیجه ی قلبهای تیره و اعمال بد است ، خلاقیت نتیجه ی قلبهای پاک است : قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ﴿۱۹

-         ناتوانی در خلاقیت ، نتیجه ی بی توجهی اقوام و ملت ها به اطلاعات ارائه شده توسط پیک های حق است : قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ﴿۱۹

-         توسعه خلاقیت نیازمند حمایت و پشتیبانی افراد نافذ : وَجَاء مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَى قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ ﴿۲۰

-         خلاقیت نیازمند عشق (لاَّ یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا) و آگاهی (وَهُم مُّهْتَدُونَ) : اتَّبِعُوا مَن لاَّ یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُم مُّهْتَدُونَ ﴿۲۱

-         حفظ ارتباط با مبدا خلق و خلاقیت : وَمَا لِی لاَ أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۲۲

-         پرهیز و عدم مصاحبت با افراد منفی و مضر : أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ ﴿۲۳ إِنِّی إِذًا لَّفِی ضَلاَلٍ مُّبِینٍ ﴿۲۴

-         گاهی نیاز به هویدا کردن حامیان است که بعضاً عواقبی پرمخاطره دارد :  إِنِّی آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ ﴿۲۵ قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ﴿۲۶ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ ﴿۲۷

-         عاقبت ملتهایی که از خلاقیت و پذیرش اطلاعات حقیقی پرهیز می کنند ، عذاب (گرفتاری) و حسرت است و این ملتها همانهایی هستند که پیک حق را به استهزا می گرفتند و اهل عبرت گرفتن از عاقبت کار گذشتگان نبودند : وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى قَوْمِهِ مِن بَعْدِهِ مِنْ جُندٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَمَا کُنَّا مُنزِلِینَ ﴿۲۸ إِن کَانَتْ إِلاَّ صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ ﴿۲۹ یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون ﴿۳۰ أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُم مِّنْ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لاَ یَرْجِعُونَ ﴿۳۱ وَإِن کُلٌّ لَّمَّا جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ ﴿۳۲

-         افزایش خلاقیت نیازمند توجه به آنچه در عالم کائنات می گذرد و درصورت لزوم الگوبرداری از آن : وَآیَةٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَةُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ ﴿۳۳ وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِن نَّخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنْ الْعُیُونِ ﴿۳۴

-         بدانیم که اراده ما و ابزار در اختیارمان ، مستقل از اراده خدا نیست پس تولیدِ ایده و تحقق آن ، نیازمند دریافت امداد الهی است :  لِیَأْکُلُوا مِن ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَفَلَا یَشْکُرُونَ ﴿۳۵ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ ﴿۳۶ وَآیَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ ﴿۴۱ وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا یَرْکَبُونَ ﴿۴۲ وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِیخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ یُنقَذُونَ ﴿۴۳

-         ناامید نشدن به سبب مشکلات پیش آمده و دست برنداشتن از تلاش با توکل بر خدا : إِلَّا رَحْمَةً مِّنَّا وَمَتَاعًا إِلَى حِینٍ ﴿۴۴

ویژگیهای افراد غیرخلاق : 1- بی توجهی به پیشینه و پسینه خود ، 2- بی توجهی به نشانه ها (قبل از گرفتار شدن باید از طریق نشانه ها ، بفهمیم که از هدف منحرف شده ایم و خودمان را اصلاح کنیم) ، 3- بی توجهی به نیازهای محیطی (و افراد نیازمند) ، چون برای عرضه ی محصولِ خلاقانه ، نیاز به مشتری دارید پس باید مشتری (و توانایی مالی مشتری) وجود داشته باشد تا عرضه محصول ممکن شود 4- باور نداشتن این افراد :  وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ﴿۴۵ وَمَا تَأْتِیهِم مِّنْ آیَةٍ مِّنْ آیَاتِ رَبِّهِمْ إِلَّا کَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِینَ ﴿۴۶ وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴿۴۷ وَیَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ﴿۴۸

-         افراد غیر خلاق بعد از اینکه تباه می شوند ، به حقایقی که پیشتر به آنها گفته می شد ، ایمان می آورند : مَا یَنظُرُونَ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ یَخِصِّمُونَ ﴿۴۹ فَلَا یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ ﴿۵۰ وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ ﴿۵۱ قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ ﴿۵۲

-         گرفتاری غیر خلاقان ، عین عدالت است : إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ ﴿۵۳ فَالْیَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۵۴

-         عاقبت خلاقانِ حق گرا و اثرات مثبت آنان بر اطرافیانشان : إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ ﴿۵۵ هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِکِ مُتَّکِؤُونَ ﴿۵۶ لَهُمْ فِیهَا فَاکِهَةٌ وَلَهُم مَّا یَدَّعُونَ ﴿۵۷ سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ ﴿۵۸

عاقبت راهنما و استاد بد داشتن : أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿۶۰ وَأَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ﴿۶۱ وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرًا أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ ﴿۶۲ هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۶۳ اصْلَوْهَا الْیَوْمَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ ﴿۶۴ الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿۶۵ وَلَوْ نَشَاء لَطَمَسْنَا عَلَى أَعْیُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّرَاطَ فَأَنَّى یُبْصِرُونَ ﴿۶۶ وَلَوْ نَشَاء لَمَسَخْنَاهُمْ عَلَى مَکَانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطَاعُوا مُضِیًّا وَلَا یَرْجِعُونَ ﴿۶۷

-         هر اوجی ، افولی هم دارد :  وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ ﴿۶۸            

-       برای رسیدن به مقصود نیاز به راهنما و استاد واقعی دارید و استاد بد ، یکی از عوامل شکست شماست و این گفته را جز انسانی که به معنای واقعی زنده(عاقل) است نمی فهمد : وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا یَنبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِینٌ ﴿۶۹ لِیُنذِرَ مَن کَانَ حَیًّا وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ ﴿۷۰

-       منشا خلق خداست و هیچ انسانی نمی تواند بدون اذن خدا ، خلق کند پس باید در صراطی قرار گرفت که مشمول این رحمت شویم : أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا مَالِکُونَ ﴿۷۱ وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَکُوبُهُمْ وَمِنْهَا یَأْکُلُونَ ﴿۷۲ وَلَهُمْ فِیهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا یَشْکُرُونَ ﴿۷۳

-       امید داشتن به غیر خدا  ، به ناامیدی منجر می شود و فقط پلکانی شده اید که دیگران از شما بالا رفته اند :  وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ یُنصَرُونَ ﴿۷۴ لَا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَهُمْ لَهُمْ جُندٌ مُّحْضَرُونَ ﴿۷۵

  • .ر. حسینی

 

فکر کن .

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾ سوره بقره

آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید با اینکه شما کتاب خدا را مى‏خوانید آیا هیچ نمى‏اندیشید (۴۴)

« نسل نوجوان و جوان زیر لگدهای نسل گذشته »

در خیلی از کشورهای جهان ، تجاوز جنسی با اهدافی همچون  باج گیری و ... انجام می شود و به ندرت هم با هدف زیاده خواهی جنسی صورت می گیرد ولی در هیچ کشوری تجاوز جنسی راهی برای ارضا جنسی نیست ؛ بلکه برای ارضای جنسی ، راههایی شرعی یا قانونی تعریف شده است . در ایران کسانی که نمی تواتند ازدواج دائم کنند چاره ای جز رو آوردن به انحرافات جنسی از جمله تجاوز ندارند . سالها پیش ، خانواده ها وقتی می فهمیدند که دخترشان با یک پسر ، دوست شده است ، بسیار خشمگین می شدند اما امروزه کاری به جایی رسیده که برای جمع کثیری از خانواده ها مهم نیست که حتی دخترشان مورد تجاوز قرار گیرند ؛ و اگر شکایتی هم از پسرِ متجاوز می کنند فقط به دلیل این است که در فرهنگ جدید ایرانی ، هیچ کس حاضر به گذشت نیست و هر کسی بدی کند تا پوستش را نَکَنَند ، آرام نمی شوند وگرنه همه می دانند که اگر روزی 1000 پسر به جُرم تجاوز اعدام شوند ، نهضتِ تجاوز ادامه خواهد داشت چون علت آن (که عدم ارضای جوانان است) به قوت خود باقی است . جالبتر اینکه عده ای در تلاشند که یک سری مزایای قانونی به دخترانِ مورد تجاوز قرار گرفته هم بدهند ؛ یعنی به زودی صفِ طویلی در خیابان تشکیل می شود که دختران مورد تجاوز قرار گرفته ، پشت سر هم قرار می گیرند و همدیگر را برای گرفتن مزایای تجاوز ، وِشگون می گیرند و هُل می دهند و خانواده هایشان کمی دورتر از صف ایستاده اند و فریاد می زنند : دخترم حقت را بگیر . من بحثم این نیست که دختران با نوع پوششان و مقاومتشان در برابر خواستگارها (و در نتیجه در تجرد باقی گذاردن پسرها) و نیز زنانِ شوهر دار با بدرفتاری با شوهرانشان ، چقدر در این تجاوز ها نقش دارند و البته هیچ کدام از آنها را از این بابت مورد مواخذه قرار نمی دهند و بدتر اینکه عده ای از طریق فرهنگ و مقررات ، سعی می کنند که زنان را به سمت این کج رویها سوق دهند . البته دخترانی که هیچ نقشی هم در شکل گیری این تجاوزها نداشته اند و قربانیِ عملکردِ غلطِ خانواده ها هستند ، را نباید فراموش کرد .

 راه حل :

اگر 1- زنان پوششی نرمال داشتند (منظورم نوع پوششی خاص نیست بلکه لباسی است که اندام هایشان را بیش از ظرفیتِ عرفِ جامعه ، جلوه گر نکند ) ، 2- دختران ، زنان مطلقه و بیوه و شوهر مرده ،  به راحتی یک لیوان آب خوردن ، تن به ازدواج موقت می دادند (نگفتم ازدواج دائم ، چون ازدواج دائم امکانات و شناختی از طرف مقابل می خواهد که در کوتاه مدت امکان پذیر نیست) ، 3- زنان شوهردار با رفتارِ نادرستشان باعث رو آوردن شوهرشان به زنان دیگر نمی شدند (البته رفتار مرد نسبت به زن هم فراموش نشود) 4- نسل گذشته دزدی میلیاردی نمی کردند و کمی هم برای نسل جوان باقی می گذاشتند ؛  تجاوزها صفر نمی شد اما به نزدیکی صفر می رسید .

عامل اصلی بدبختیهای جوانان ، نسل گذشته هستند که با افکار و سنت های غلطشان و نیز دزدی های میلیاردیشان ، تیشه به ریشه جوانان می زنند .

کسانی که به جای اصرار بر ایجاد راه حلِ « ارضای جنسی به طور قانونی » ، بر شکنجه و کشتار متجاوزین ، اصرار می ورزند ، حیواناتی وحشی هستند که باید از آنها حق توحش گرفت ، و چنین کسانی به مراتب وحشی تر از متجاوزین هستند ، فقط باید به آنان میدان داد تا توحششان را به نمایش بگذارند هرچند که برای توحششان ، توجیه و استدلال های احمقانه هم می آورند . اینان انسانهای اولیه و وحشی ای هستند که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت دنیا محسوب می شوند . لازم به توضیح است که من بر عملِ تجاوز ، صحه نمی گذارم بلکه ارزیابی احمقانه از مسائل را نکوهش می کنم .  البته این وحشی ها وقتی که تنها هستند بسیار ترسو هستند چون به تعبیر قرآنی ،  یکی از ویژگیهای منافقان این است که وقتی تنها هستند، از ترس به دنبال سوراخ موش می گردند و وقتی منافقان دیگر را کنار خود حاضر می بیند ، همچون سگی ، هار و درنده به دیگران حمله ور می شوند .

  جالبتر اینکه

در بین این جماعت وحشی ، زنان و دختران وحشی ای را می توان یافت (که به مراتب وحشی تر از مردانشان هستند و در اکثر مواقع ، محرکِ مردانشان برای وحشی گری هستند)که با آب و تاب از خشونتهای اعمال شده ، حرف می زنند و دوربین هایشان به دنبال شکار این صحنه هاست . اینها مادرانِ وحشی آینده هستند  . انسانهای اولیه ای که باید در حصار بمانند ، همانگونه که  ذوالقرنین ، گرداگردِ قومِ زبان نفهم (یاجوج و ماجوج) را حصارِ آهنین کشید .

  • .ر. حسینی

4 زن حقِ مردِ

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۰۲ ق.ظ


درخواست دختران‌عربستانی‌ از مردان : با 4 زن ازدواج کنید.

اکوفارس: دانشجویان دختر عربستانی با راه انداختن فراخوانی در صفحه تویتر با عنوان « حلال بودن 4 زن در شرع اسلام » از مردان می خواهند تا بیش از یک زن را به همسری انتخاب کنند.

عضو شورای شهر سراوان در ایران گفته که :4 همسر و 40 فرزند حق هر شهروند است . 

  • .ر. حسینی

از کاهش سن فحشا تا روسپیگری زنان متاهل

چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۰۶ ق.ظ


به نقل از مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفته شده که :

 " بر اساس آمار به دست آمده از دختران فراری در شهر تهران، میانگین سن دختران فراری 9تا 17سال است."
دکتر قرایی رییس انجمن جامعه شناسی ایران اواسط سال 90 اعلام کرد  که در حال حاضر سن روسپی گری در ایران حدود 8-10 سال کاهش یافته و از سن 20 تا 30 سال به 12 تا 18 سال رسیده است.
بر اساس آمارهای مراکز بازپروری سازمان بهزیستی 10 تا 12 درصد زنان خیابانی متاهل هستند و اغلب آنان در سنین ابتدای جوانی 20 تا 29 سال قرار دارند.
بنا بر اظهارات  مجید ابهری، آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری، در موارد نادری نیز زن متأهل با اختیار کامل، چنین فعلی را انجام می‏دهد و همسرش هم مطلع است و تشویق می‏کند.
به گفته دکتر ابهری عضو مرکز پژوهش های دانشگاه شهید بهشتی ، حدود 67 درصد از مردان متقاضی مجرد و مابقی آنها متأهل هستند .

http://www.parsine.com/fa/news/168381/از-کاهش-سن-فحشا-تا-روسپیگری-زنان-متاهل

آمار فحشا از منبع فوق اخذ شده است . طبعاً آمار واقعی خیلی بیشتر از این است چون بخش زیادی از این اتفاقات هیچ وقت شناسایی نمی شوند و پنهانی صورت می گیرند . اما نکته جالب توجه : تحلیل غیرقابل قبول از علت های افزایش فحشا در ایران در این سایت می باشد . وقتی که کارشناسان کشور از درک علل واقعی یک رویداد عاجز هستند ، از عوام چه انتظاری هست ؟ اینکه فقر و اعتیاد علت بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی است ، موضوعی است که هر فرد عادی هم می داند پس نیازی به نظر کارشناسان در این خصوص وجود ندارد بلکه نیاز به ارائه راهکار در این موارد است . اما دلایل دیگری که ذکر شده مضحک است . به عنوان مثال گفته شده که علت افزایش فحشا ، زیاده خواهی مردان است که به این زنان رو می آورند . درصورتیکه علل واقعی افزایش فحشا به شرح زیر است :

- مهریه های سنگین که نتیجه محدودیت در جامعه و سواستفاده زنان از این محدودیت است و همچنین سیاستگذاری غلط نَرهایی است که از این زنان حمایت می کنند . مهریه ، یوغی است بر گردن مرد که حتی اگر بداند که زنش فحشا می کند جرات نمی کند به او اعتراض کند .

- تبعیض های وحشتناک و فاصله های طبقاتی که باعث افزایش پوچ گرایی و گسترش فحشا و رقابت های ناسالم بین مردم برای کسب موقعیت بهتر مالی می شود .

- تبلیغات رسانه های داخلی و خارجی مبنی بر اینکه اگر شوهر به سراغ زن دوم رود ، خیانت است . رسانه ها با این تبلیغات این توقع را در زنان ایجاد می کنند که مرد باید در انحصار و برده آنان باشد و درنتیجه وقتی مردی به سراغ زن دیگری برود ، آن زن با هدف انتقام گرفتن رو به فحشا می آورد و جالبتر اینکه بخشی از زنان جامعه محدودیت را برای شوهرانشان قائل هستند و خودشان با مردهای مختلف درارتباط هستند و هر وقت شوهر اعتراض کند با کمک نیروهای شیطانی او را روانه زندان می کنند و در صورت لزوم با همدستی «مردانِ در کف» ، شوهر را به قتل می رسانند .

- زندانی کردن شوهر به جُرم فقر ( و به بهانه مهریه و نفقه ) و رها بودن زن شوهردار در خیابان ها .

- بی توجهی به نیازِ تنوع طلبی و نداشتن راهکار برای آن و اتکای صِرف به حذف فیزیکی ، که ناشی از بی خردی نرها (ونه مردها) و زیاده خواهی زنهاست .

- بی توجهی به این موضوع که خیلی از زن و شوهرها به اجبار با هم در زیر یک سقف هستند و در واقع زن و شوهر نیستند و حتی رابطه زناشویی هم ندارند و مجبورند به دنبال شریک در جای دیگر بگردند . در واقع باید بررسی کرد که چرا عده ای بر اساس نیاز جنسی و عده ای بر اساس نیاز مالی مجبورند با هم ازدواج کنند درحالیکه تمایلی به این ازدواج و یا اصل ازدواج دائم ندارند ؛ و باید بر اساس این بررسی ، مشکل آنان را حل کرد .

علل دیگری نیز وجود دارد . ذکر چند علت فوق به این دلیل می باشد که بگویم چقدر نظرات به اصطلاح کارشناسان دور از واقعیت است .

 

  • .ر. حسینی